»Dovolj dobra« komunikacija

vesna@intia.si

Kje tiči bistvo? Poslušanje je srž dobrega sporazumevanja.



Predpostavka za to, da nas drugi slišijo je, da mi poslušamo njih. Mi naredimo prvi korak in s tem pokažemo zrelost in pripravljenost na celovit pogovor. Ko je človek zares slišan in viden, se v njem sprosti največji potencial, pogovor steče globlje in izmenjajo se sporočila z večjim pomenom. Zato je poslušati vredno in smiselno. Poslušanje je izraz naklonjenosti: ko poslušate, ste sogovorniku na voljo, osredotočeni ste nanj in mu sporočate: »Mar mi je za vas!« Zato je poslušanje dejanje ljubezni.

Kako poskrbeti za svoj del odgovornosti, da je komunikacija »dovolj dobra«?


1.      S sogovornikom se povežita, tako da izpostavita skupen cilj. Povejta si, kakšen je namen pogovora. Kaj želita doseči? To okrepi dober stik, zaupanje in občutek varnosti, kar posledično pomeni, da komunikacija poteka sproščeno in spoštljivo. Jasno in umirjeno izražajta svoja stališča, tudi če se ne strinjata. Čar človeškosti je v raznolikosti in drugačnosti. »Kaj vi vidite, česar jaz ne vidim? Kako to, da razmišljate tako drugače kot jaz?« Razumevanje drugačnosti nas bogati.


2.      Poslušajte več kot govorite. Zavzeto, zbrano, prisotno poslušanje pomeni, da smo povsem navzoči s sogovornikom. Kar slišimo, ponovimo, da preverimo, če smo prav razumeli. »Od vas sem slišala … - zrcalim slišano - … Sem vas prav razumela? Je to to?«


3.      Poslušajte in sporočajte s celim telesom. Vklopite vse zaznavne kanale: sogovornika glejte, spremljajte njegovo obrazno mimiko, geste, pozicijo telesa. Besedna in nebesedna sporočila naj bodo skladna – to gradi občutek zaupanja in povezanosti; žalostno sporočilo naj spremlja žalosten izraz, navdušenje naj žari tudi iz oči! Bolj ko smo usklajeni s sami s sabo, bolj so usklajene naše besede, mimika in geste – lahkotneje komunikacija steče.


4.      Ko se pojavijo svetla ali temna čustva, jih poimenujte in o njih spregovorite z JAZ sporočili, govorite o sebi in ne o sogovorniku. »Ob tem kar slišim, čutim jezo/žalost/nemoč/veselje.« ali pa »Čutim, da je moje govorjenje v vas vzbudilo nelagodje. Prav čutim?« S tem prevzamete odgovornost za svoj del odnosa, izključite možnost nesporazuma in odprete prostor za iskreno povratno informacijo.


5.      Ko se pogovor zatakne, se vprašajte: »Koliko sebe dajem v ta odnos? Koliko zavzetosti, iskrenosti, pripravljenosti na dialog? Kaj lahko storim za to, da pogovor steče? Sem na potezi, da vodim ali da se pustim voditi? Kako lahko prilagodim ton, višino glasu, izbor besed, nebesedni stik s sogovornikom? Sem dovolj jasen, konkreten?« Morda je potrebno preveriti, če vas sogovornik zares posluša in razume.

 

Več o tem na skupinskem ali na 1:1 coachingu usmerjenem v zdravo komunikacijo, kjer analiziramo vaše komunikacijske vzorce, ugotovimo, kje se zatika in naredimo strategijo izboljšanja. 

Pišite nam.

Po vesna 9. december 2025
Kot potovanje v neznano nam konflikti dajejo priložnost odkrivati nove poti do soljudi. Namesto, da se delamo, kot da jih ni, ali pa pred njimi bežimo, je najbolj koristno in smiselno, da se z njimi soočimo. Včasih potovanje postane ogledalo naših odnosov, saj nas razgali in izbeza iz običajnih skrivališč kopice dela in varnega kotička domačih navad. Zato dobimo priložnost, svežo motivacijo in nov vpogled, saj se iz dobro razrešenih konfliktov veliko naučimo o sebi. Zakaj so torej konflikti čisto ok? Brez konfliktov bi bili odnosi kot juha brez soli. Soočanje mnenj in stališč vnese v odnose zanimivo dinamiko, ki nas zbudi in nas spodbudi – kot začimbe v hrani. Razrešeni konflikti povezujejo bolj kot skupinska fotografija. Iskreno razreševanje vzpostavi novo raven v odnosih, kjer bolj spoznamo tudi sebe. Humor v konfliktu je kot hladna lubenica v poletni vročini. Prijaznost in dobrohotnost, besede iz miru in distance vnesejo vzdušje naklonjenosti, ki odpira nove poti. Konflikt nas nauči uporabljati supermoč: umetnost postavljanja dobrih vprašanj. Vprašanja odpirajo nove možnosti, usmerjajo pozornost, raziskujejo in vabijo v soustvarjanje. Na primer: Kako ti to vidiš? Kaj to pomeni zate? Kaj pa če... Kaj točno imaš v mislih? Kaj od tega se ti zdi najbolj smiselno? Kaj od tega je najbolj pomembno? Kaj bova naredila prihodnjič v podobni situaciji? Kako misliš, da se ob tem počuti on? Kakšen odnos si želimo imeti? Je to to, kar smo se dogovorili? Odpre vrata iskrenosti. Ko napetost popusti, ostane pristen pogovor, ki ga sicer ne bi imeli. V skupini konflikt naslovi neizgovorjeno Ko si povemo, kaj zares želimo in kaj potrebujemo, se dinamika med nami okrepi. Konflikt razbije iluzijo popolnosti. Uči nas, da nihče ni popoln – niti mi, niti sogovornik, kar naredi odnose prijetnejše. Konflikt nam pomaga prepoznati, kaj nam je pomembno. Kje so naše meje. Kaj nas zaboli. Česa ne moremo več nositi s sabo. Pa tudi, kaj si resnično želimo od sebe in drugih. Konflikti kažejo smer v naslednji korak. Najlažje konflikt razrešimo v začetni fazi, tako da OBA odkrito spregovorita in poiščeta kompromis z zavedanjem osebne odgovornosti. Kako se lotim konflikta na način, ki deluje? Tako da izrazim sebe in ne obtožujem drugih, da poslušam s polno prisotnostjo in pozornostjo. Najprej razmislim, kaj zares želim in kaj mi to pomeni. S tem umirim svoja čustva in v pogovor vstopim iz polja miru. Na situacijo pogledam z njegovega zornega kota, z njegove perspektive. Odprto, brez predvidevanj. Zato iskreno vprašam in aktivno poslušam.  Spoštljivo poiščemo skupne točke. Uporabim moč vprašanj, da preverim svoje domneve in pridobim jasne informacije. Predlagam rešitev: Kaj koristi drugim? Kaj so skupne koristi? Kaj so moje koristi? Kaj se lahko naučim iz konfliktne situacije? Kako smo torej lahko v rešitev vključeni VSI? To je tista prava, konstruktivna pot za soočanje s konflikti, ki nas vodi po poti razvoja naprej. Na potovanjih, v službi in doma.
Po vesna 3. december 2025
Ko se odpravljamo na pot, svoje potrebščine spakiramo v kovčke, ki imajo omejitev prostornine in teže, zato so na mestu razmisleki: »To zares potrebujem? Je to zame koristno, smiselno in uporabno?« Ta ista vprašanja si zastavimo doma s spodbudo, da lahko manj postane VEČ. Manj stvari pomeni več prostora za spontanost. Manj bolj uporabnih stvari nam koristi bolj kot več manj uporabnih. Bistveno je, da je tisto, kar vzamemo sabo na pot, kvalitetno in da služi svojemu namenu. Spontani obisk tržnice, lokalni izdelki, ki jih srečamo na poti, so del potovalne spontanosti. Manj skrbi za stvari sprosti več energije za doživljanje. Če se ne ukvarjamo s stvarmi, ostane čas in pozornost, ki ga usmerimo v naravo, rastline, živali in soljudi. Manj kot smo obremenjeni z organizacijo stvari okrog sebe, lažje se osredotočimo nase in na svoje počutje, bolj živi smo in sodelujoči. Manj ko nosimo sabo, več opazimo okoli sebe. Popotniki, ki potujejo z manj prtljage, hitreje doživijo občutek sproščenosti, saj jih ne spremlja stalna skrb, da bi kaj izgubili, pozabili ali poškodovali. Pozornost se iz sebe premakne na okolje, iz osredotočenosti na stvari na fokus na občutke. Obdajmo se s stvarmi, ki nam vzbujajo veselje. Kaj mi od tega, kar imam okrog sebe, zares služi in vzbuja veselje? To je vredno ohraniti in negovati, to je tisto, kar zares potrebujemo v svoji bližini. Tisto pa, kar me bremeni, sproža neprijetne občutke, tega ne potrebujem, ne na potovanju in ne doma. Urejena prtljaga znižuje stres. Ko natančno vemo, kje se kaj nahaja, se potovanje odvija bolj tekoče. Enak princip doma sprošča prostor in misli: urejenost ustvarja občutek nadzora in jasnosti. S tem, ko stvari ne iščemo, prihranimo ogromno časa in energije. Manj kot imamo s seboj, več lažje sprejmemo. Ko prtljaga ostane lahka, postane prostor za učenje, odzive, čustva in doživetja veliko širši. Opazujmo svoj odnos do stvari in se učimo o sebi in svetu.
Po vesna 26. november 2025
Kdaj ste se na potovanju nasmejali zares od srca? Na poti se znajdemo v množici nepričakovanih situacij, od jezikovnih nesporazumov do kulturnih razlik, in prav humor pogosto poskrbi, da napetost popusti in poveže potovalne sopotnike. Humor kot most med kulturami Humor, ki je spoštljiv, običajno preseže jezikovni in kulturni prepad, saj deluje kot povabilo k sproščenemu, enakovrednemu odnosu. Kdaj humor razbremeni in kdaj ustvarja napetost Mnoge situacije na potovanju postanejo lažje, če jih osvetlimo s hudomušnim komentarjem. Tako se približamo sogovorniku. Pomembno je, da izločimo občutljive teme, kot so vera, družina, tradicija ali politična prepričanja. Smeh prehiti jezikovne ovire. Pogosto se sporazumemo s smehom, še preden izgovorimo prvo besedo. Nasmeh z lahkoto začne pogovor. V nekaterih kulturah smeh pomeni vljudnost, ne nujno duhovitost. Na Japonskem se ljudje pogosto nasmehnejo, da omilijo zadrego in ne zato, ker bi jim bila vaša pripomba res zabavna. Smeh zniža stres hitreje kot globoko dihanje. Raziskave kažejo, da se ob smehu kortizol, stresni hormon, zmanjša v nekaj minutah in nas pomiri. Skupine, ki se skupaj smejejo, se hitreje povežejo. Ko vodnik vodi z naklonjenostjo in humorjem, skupina sproščeno zaživi z več razumevanja in s prijetnimi izkušnjami. Domačini si bolj zapomnijo sopotnike, ki se znajo od srca nasmejati. Prijazen humor razbije stereotipe, zato se domačini pogosto bolj potrudijo pri pogovoru, priporočilih ali pomoči. Najboljši humor nastane iz skupne situacije “tukaj in zdaj”. Ko nas ujamo ploha, ko se zgodi nekaj nepredvidljivega, se zgodi tisti poseben trenutek, ko se zaiskrimo v skupnem smehu. Nepozabno. Če ga znamo uporabiti kot most, postane humor eden najlepših darov, ki jih prinesemo s potovanja.